- 2. juli 2021
- by Christiansvane
- 0 Synes godt om
- 0 / 5
- Sværhed: Let
-
Set2.427
Den interaktive undervisningsplan for 6. klasse
Nedenstående har jeg prøvet på at sætte min undervisningsplan for 6. klasse madkundskab op på en sådan måde, at du i første omgang kan se hele skoleåret i billeder; med dertilhørende kommentarer.
Herefter følger en opsummering af forløbene med dertilhørende link til opskrifter, faglige tekster og evt. noter og kommentarer, som jeg anvender i min forberedelse.
Generelt for min undervisning i 6. klasse
Det handler om at komme vidt omkring, mens vi på valgholdene i 7. og 8. klasse arbejder mere i dybden.
Jeg mener, at 6. klasse er et introår til madkundskaben, hvor alle elever har madkundskab. Vi skal have tændt gnisten til at lave mad og givet dem så mange forskellige oplevelser som muligt på dette skoleår. Eleverne skal stadig have en vis faglig ballast i 6. klasse. Men det er mit mål at tænde gnisten og skabe motivationen i dette skoleår.
Læs mere om progression i faget her: Didaktik i madkundskabsfaget – Den røde tråd i madkundskab
Dette gør, at jeg arbejder i meget små og korte forløb, ja sågar ofte enkelte undervisningsgange på 6. årgang. Hvis du er uenig i denne tilgang, kan det ske, at du skal spæde til med faglige tekster og opskrifter.
Noter, perspektiver & didaktiske overvejelser
Jeg har hele klokketimer, hvilket giver mig 2 timer + evt. frikvarter. Det er jeg glad og taknemmelig for. Det er måske lidt specielt med hele klokketimmer, hvorfor du måske skal tilpasse din undervisning, hvis du er én af de madkundskabslærere, som har 2 x 45 minutter. Det er ikke lang tid til madkundskab, hvis du spørger mig…
Da jeg i tidernes morgen startede på at udvikle denne undervisningsplan, havde jeg 80 timers madkundskab – altså 2 timer ugentligt (læs: et skoleår er 40 uger).
Min arbejdsplads har valgt at fordele timerne anderledes, hvorfor der mangler 10 uger i starten af året. Førhen havde jeg derfor et par ekstra undervisningsgange på mange af nedenstående forløb. Dette er desværre ikke muligt pt.
Jeg håber, du finder inspiration i undervisningsplan.
Herefter går vi over i et forløb, hvor vi arbejder med dansk madkultur (læs: ikke kun fordi Dansk Folkeparti siger det, men fordi dansk madkultur er awesome!). Dog anvender jeg ikke lige så mange gange, som jeg gerne vil – igen mangler jeg undervisningstid.
Vi når en enkelt undervisningsgang med juletraditioner. Her plejer jeg lige så at have mere med, fx julebagning. Find evt. inspiration i opskrifterkategorien Jul.
Vi slutter kalenderåret af med en gang hovedrengøring. Her har alle mine 6. klasser en røvfuld opgaver, som skal gøres i madkundskabslokalet, mens jeg leder, fordeler, kommanderer – og laver risengrød til poderne.
Jeg finder det vigtigt, at eleverne lærer essensen af hovedrengøring. Dernæst hjælper det til at vores lokale er i nogenlunde fin stand. Som jeg plejer at sige; det er nemmere at videregive og overtage et pænt lokale. Så har eksterne og interne brugere lettere ved at efterlade lokalet lige så.
Året rundes af med en omgang mad over bål og koldskål, inden der kommer endnu en hovedrengøring. Dog laver Hr. Svane chilidogs til eleverne, mens de giver den gas, som en bedre Askepot.
Chilidogs overrasker eleverne hvert år! Anderledes og fedt “take” på en hoster.
Her følger en uddybning af indholdet i undervisningsplanen, ligesom du finder links til diverse opskrifter, faglige artikler og forløb.
Uge 44-45Intro +Brød & hævning
Emne
Intro/repetition hygiejne
Kend dit køkken.
Brød & hævning
Litteratur & opskrifter
”Hygiejne – vigtigste forudsætning for madlavning”
Lektie til næste gang: ”Korn & mel” – Kornets opbygning.
Noter & evaluering
Hygiejneartikel gennemgås af CS.
Elevlæsning Gærprocessen. Hvad lagde de mærke til i artiklen?
Fokus på klargøring af køkkenet: viskestykker, klud, vaskebaljen.
Individuelt arbejde – franskbrødskonkurrence, hvor hver elev laver et franskbrød.
Læringsmål – Brød & hævning
Mad og sundhed:
Eleven kan anvende almindelige hygiejne principper i madlavning.
Eleven har viden om mikroorganismer.
Fødevarebevidsthed:
Eleven kan tage hensyn til råvarers fysisk-kemiske egenskaber.
Madlavning:
Eleven kan lave mad efter en opskrift.
Eleven har viden om køkkenredskaber, arbejds- processer samt fagord og begreber i en opskrift.
Eleven kan lave mad ud fra enkle grundmetoder og teknikker.
Uge 46-48Dansk madkultur & jævning
Emne
Dansk madkultur & jævning.
Litteratur & opskrifter
Lektie til den første gang: Jævning
Maillard-reaktioner – Intro + Level 1
Karbonader med stuvede grønærter
Eventyret om karbonaden, paneringen og den lille grønært
Lektie: Oksekød
Noter & evaluering
Parvis og gruppearbejde.
Vi arbejder med forskellige jævnemetoder gennem dansk klassiske retter gennem tiden.
Eleverne introducer til pandestegning og Maillard-reaktioner.
Læringsmål – Dansk madkultur & jævning
Mad og sundhed:
Eleven har viden om faktorer der påvirker madvalg, sundhed, trivsel og miljø.
Fødevarebevidsthed:
Eleven har viden om råvaregruppers fysisk- kemiske egenskaber.
Madlavning:
Eleven har viden om køkkenredskaber, arbejds- processer samt fagord og begreber i en opskrift.
Eleven har viden om grundmetoder og teknikker i madlavning.
Eleven har viden om sammenhæng mellem madlavnings grund- metoder og fysisk- kemiske egenskaber.
Måltid og madkultur:
Eleven har viden om grundprincipper for opbygning af måltider.
Eleven har viden om mad- og måltidskulturer.
Eleven kan præsentere eksemplariske måltider fra forskellige kulturer.
Uge 49 Julens traditioner
Emne
Julens traditioner
Noter & evaluering
Gruppearbejde.
Hver gruppe laver en portion pebernødder og børnegløgg.
Hver gruppe laver også en portion af hver type æbleskiver.
Der er således én elev til hver opgave, men de deler i gruppen.
Læringsmål – Julens traditioner
Fødevarebevidsthed:
Eleven har viden om råvaregruppers fysisk- kemiske egenskaber.
Madlavning:
Eleven har viden om køkkenredskaber, arbejds- processer samt fagord
og begreber i en opskrift.
Måltid og madkultur:
Eleven har viden om måltidsanledninger.
Eleven har viden om mad- og måltidskulturer.
Uge 50Hovedrengøring
Emne
Hygiejne og betydningen af hovedrengøring
Litteratur & opskrifter
Noter & evaluering
Opgaver til hovedrengøring fordeles ud fra vedhæftede arbejdsfordeling.
Læringsmål – Hovedrengøring
Mad og sundhed:
Eleven kan anvende almindelige hygiejne principper i madlavning.
Eleven har viden om mikroorganismer.
Eleven har viden om hygiejneprincipper.
Uge 1-3Fastfood - Er det sundt eller usundt?
Emne
Intro til sundhedsbegrebet
Noter & evaluering
Parvis og gruppearbejde.
Se mere i Sundhedsforløb 6. klasse.
Læringsmål – Fastfood – Er det sundt eller usundt
Mad og sundhed:
Eleven har viden om sund mad og madlavning.
Eleven kan vurdere egne madvalg i forhold til sundhed, trivsel og miljø.
Eleven har viden om faktorer der påvirker madvalg, sundhed, trivsel og miljø.
Eleven kan redegøre for energibehov og ernæring i forhold til egen sundhed, herunder med digital kostberegning.
Eleven har viden om ernæringsfaktorer og energibehov.
Eleven har viden om kostanbefalinger og deres grundlag.
Fødevarebevidsthed:
Eleven kan aflæse madvaredeklarationer og fødevaremærkninger.
Eleven har viden om faktorer der påvirker madforbrug.
Madlavning:
Eleven kan lave mad ud fra enkle grundmetoder og teknikker.
Måltid og madkultur:
Eleven kan opbygge hverdagens måltider ud fra formål.
Eleven kan præsentere eksemplariske måltider fra forskellige kulturer.
Uge 4-6Ny Nordisk
Emne
Hvad er Ny Nordisk mad?
Intro til bæredygtighedsbegrebet.
Litteratur & opskrifter
Risi-frutti-knas – Ny nordisk Risifrutti med boghvedechips
Noter & evaluering
Parvis og gruppearbejde.
Der laves en kartoffelbuffet, hvor eleverne kan se og smage en masse forskellige kartoffeltilberedninger.
Læringsmål – Ny Nordisk
Mad og sundhed:
Eleven har viden om faktorer der påvirker madvalg, sundhed, trivsel og miljø.
Fødevarebevidsthed:
Eleven kan analysere fødevaregruppers vej fra jord til bord og til jord igen.
Eleven har viden om fødevaregruppers bæredygtighed.
Eleven har viden om betydningen af madhåndtering for bæredygtighed og miljø.
Madlavning:
Eleven har viden om kombinationsmuligheder mellem grundmetoder og teknikker i madlavning.
Måltid og madkultur:
Eleven kan opbygge hverdagens måltider ud fra formål.
Eleven har viden om tids- og stedsbestemte mad- og måltidskulturer.
Uge 7Fastelavn
Emne
Fastelavn som højtid.
Kagecreme.
Noter & evaluering
Parvis arbejde.
Læringsmål – Fastelavn
Madlavning:
Eleven kan lave mad efter en opskrift.
Eleven har viden om grundmetoder og teknikker i madlavning.
Måltid og madkultur:
Eleven kan opbygge måltider til særlige anledninger.
Eleven har viden om mad- og måltidskulturer.
Uge 9Kyllingen
Emne
Intro til kylling
Partering af kylling.
Litteratur & opskrifter
Video og artikel tilgår i løbet af skoleåret…
Noter & evaluering
Gruppearbejde.
Gruppen skal partere en kylling og lave retter med alle delene.
Forløb/artikel herom tilgår…
Læringsmål – Kyllingen
Mad og sundhed:
Eleven kan anvende almindelige hygiejne- principper i madlavning.
Fødevarebevidsthed:
Eleven kan analysere fødevaregruppers vej fra jord til bord og til jord igen.
Eleven kan vurdere fødevarers kvalitet.
Madlavning:
Eleven har viden om mål og struktur i opskrifter.
Måltid og madkultur:
Eleven kan opbygge hverdagens måltider ud fra formål.
Uge 10-11Æstetik & anretning
Emne
Arbejde med emnet æstetik.
Hvordan bruger vi sanserne i og under måltidet?
Noter & evaluering
Parvis og gruppearbejde.
Vi har fokus på synssansen ,ed cupcakes og smagssansen med Bøf bearnaise. Jeg fortæller ud fra de andre artikler, da vi er presset på undervisningsgange.
Læringsmål – Æstetik & anretning
Fødevarebevidsthed:
Eleven kan redegøre for almindelige råvarers smag og anvendelse.
Eleven kan vurdere fødevarers kvalitet.
Madlavning:
Eleven kan kombinere grundmetoder og teknikker i madlavning.
Eleven har viden om grundmetoder og teknikker i madlavning.
Eleven har viden om sammenhæng mellem madlavnings grund- metoder og fysisk- kemiske egenskaber. Eleven kan skelne mellem forskellige grundsmage, konsistens og aroma.
Eleven kan tilsmage og krydre maden.
Eleven har viden om sanselighed.
Eleven kan vurdere mads æstetiske indtryk og udtryk.
Uge 12-14Fisk
Emne
Intro til fisk.
Noter & evaluering
Parvis og gruppearbejde.
Første gang arbejder vi med fisk far frost i Fish N´chips.
Anden gang arbejder vi med de friske fisk og skaldyr, som Kasper kommer med i sin Mystery-box. Jeg har forberedt og indkøbt til mulige tilbehør til fiskene og skaldyrene.
Læringsmål – Fisk
Mad og sundhed:
Eleven har viden om faktorer der påvirker madvalg, sundhed, trivsel og miljø.
Eleven kan vurdere mads holdbarhed.
Fødevarebevidsthed:
Eleven har viden om råvaregruppers smag og anvendelse.
Eleven har viden om fødevaregruppers bæredygtighed.
Eleven har viden om kvalitetskriterier for fødevarer.
Madlavning:
Eleven har viden om grundmetoder og teknikker i madlavning.
Måltid og madkultur:
Eleven kan opbygge hverdagens måltider ud fra formål.
Uge 15Fødselsdag & sukker
Emne
Fødselsdag som et tema.
Intro til sukkeret fordele og ulemper i maden
Noter & evaluering
Gruppearbejde.
Læringsmål – Fødselsdag & sukker
Fødevarebevidsthed:
Eleven har viden om råvaregruppers smag og anvendelse.
Madlavning:
Eleven kan lave mad efter en opskrift.
Eleven kan lave mad ud fra enkle grundmetoder og teknikker.
Måltid og madkultur:
Eleven har viden om tids- og stedsbestemte mad- og måltidskulturer.
Eleven har viden om mad- og måltidskulturer.
Uge 16Store Bededag
Emne
Store Bededag
En dansk højtid
Noter & evaluering
Parvis.
Der laves lidt fælles varmkakao og vi laver hjemmelavet smør (forklares på klassen).
Eleverne introduceres til Masterchefopgaven, da dagens arbejde ikke tager så lang tid. Eleverne knokler på med planlægning og resten er lektie. Eleverne afleverer bestillingsseddel inden næste undervisningsgang.
Læringsmål – Store Bededag
Fødevarebevidsthed:
Eleven har viden om råvaregruppers smag og anvendelse.
Madlavning:
Eleven kan lave mad efter en opskrift.
Eleven kan lave mad ud fra enkle grundmetoder og teknikker.
Måltid og madkultur:
Eleven har viden om tids- og stedsbestemte mad- og måltidskulturer.
Eleven har viden om mad- og måltidskulturer.
Uge 16-17Masterchef
Emne
Kreativitet
Udvikling af opskrifter
Strukturering af egen arbejdproces.
Litteratur & opskrifter
Noter & evaluering
Parvis.
Eleverne har udarbejdet en plan for madlavning og arbejdsfordeling ud fra en råvareliste. De har frit lejde med køkkenets redskaber.
Læringsmål – Masterchef
Madlavning:
Eleven har viden om mål og struktur i opskrifter.
Eleven kan udvikle opskrifter.
Eleven kan skabe retter under hensynstagen til sammenhæng mellem madlavnings grund- metoder og fysisk- kemiske egenskaber.
Eleven kan fortolke sanse- og madoplevelser.
Måltid og madkultur:
Eleven har viden om grundprincipper for opbygning af måltider.
Uge 18Brunch
Emne
Brunch
Forskellige takes på morgenmad.
Litteratur & opskrifter
Brunchforløb tilgår i løbet af skoleåret (næsten færdigt)…
Noter & evaluering
Læringsmål – Brunch
Madlavning:
Eleven kan lave mad efter en opskrift.
Eleven kan lave mad ud fra enkle grundmetoder og teknikker.
Måltid og madkultur:
Eleven kan opbygge hverdagens måltider ud fra formål.
Eleven kan opbygge måltider til særlige anledninger.
Uge 20-22Italiensk madkultur
Emne
Italiensk madkultur.
Noter & evaluering
Læringsmål – Italiensk madkultur
Fødevarebevidsthed:
Eleven kan redegøre for almindelige råvarers smag og anvendelse.
Eleven kan vurdere fødevarers kvalitet.
Madlavning:
Eleven har viden om køkkenredskaber, arbejds- processer samt fagord og begreber i en opskrift.
Eleven kan tilsmage og krydre maden.
Måltid og madkultur:
Eleven har viden om mad- og måltidskulturer.
Eleven har viden om tids- og stedsbestemte mad- og måltidskulturer.
Uge 23Mad i naturen
Emne
Mad i naturen.
Bål og optænding heraf samt håndtering af bål
Sikkerhed om bålet.
Noter & evaluering
Individuelt og parvis.
Vi laver et fælles bål med instruktion far læreren. Vi laver lidt forskellige småretter på bålet, hvor nogle er individuelle og andre i par.
Æbleskivepander kan købes i diverse genbrugsbutikker
Læringsmål – Mad i naturen
Mad og sundhed:
Eleven har viden om hygiejne-, opbevarings- og konserverings- principper.
Madlavning:
Eleven kan kombinere grundmetoder og teknik- ker i madlavning.
Måltid og madkultur:
Eleven kan opbygge måltider til særlige anledninger.
Uge 24Sommer over Danmark
Emne
Dansk sommermåltid
Noter & evaluering
Parvis. Vi halvere opskrifterne på koldskål og kammerjunker, således der er mere arbejde til alle.
Vi henter bær i vores skolehave til at pynte og kræse om koldskålen. Eleverne kan arbejde med foodstyling.
Vi spiller Food Spinner og hygge med vores koldskål.
Læringsmål – Sommer over Danmark
Mad og sundhed:
Eleven har viden om hygiejne-, opbevarings- og konserverings- principper.
Madlavning:
Eleven kan kombinere grundmetoder og teknik- ker i madlavning.
Måltid og madkultur:
Eleven har viden om tids- og stedsbestemte mad- og måltidskulturer.
Uge 25Hovedrengøring
Emne
Hygiejne og betydningen af hovedrengøring.
Litteratur & opskrifter
Noter & evaluering
Opgaver til hovedrengøring fordeles ud fra vedhæftede arbejdsfordeling.
Læringsmål – Hovedrengøring
Mad og sundhed:
Eleven kan anvende almindelige hygiejne principper i madlavning.
Eleven har viden om mikroorganismer.
Eleven har viden om hygiejneprincipper.
Afrunding
Således en mulig undervisningsplan for 6. klasse.
Disse forløb, opskrifter og faglige artikler er det, der fungerer for mig og mine elever i min undervisning.
Det er en plan, som har været nogen år undervejs, da jeg hele tiden skifter forløb og opskrifter ud, ligesom jeg er ved at have skrevet alle de faglige artikler, som vi anvender i undervisningen. Men jeg nærmer mig en generel undervisningsplan, som kommer vidt omkring i kompetenceområderne, ligesom jeg får introduceret eleverne til en hulens masse forskelligt mad, teknikker og metodikker.
En smule faglighed via læsning…
Det mundtlige ord er flygtigt, og kan være svært at huske.
Supplerer vi det mundtlige ord med læsning, skrivning, små opgaver, refleksioner og masser af praktisk arbejde, kan vi måske tænde den lille gnist og motivation i eleverne, således de går hjem og laver endnu mere mad?
Jeg mener, at der skal være en vis faglighed i undervisningen, hvor der læses og skrives. Men uden at det tager for megen tid fra det som madkundskab handler om – nemlig madlavning. Det er et håndværksfag!
Der er en masse teori og faglighed i hændværket, som vi ikke må negligere, men med den faglige læsning og skrivning, kan vi give eleverne en endnu større faglig ballast, som potentiel kan hjælpe dem i madlavningen.
Hvorfor hæver mit brød ikke?
Hvorfor ligner min mayonnaise eller bearnaise noget, som et fabeldyr har kastet op (læs: mislykket emulsion;-))?
Og vi kunne fortsætte.
Det er der en grund til – og det læser vi om.
Jeg anvender således ikke mere end 10-15 minutter på læsning, skrivning og småopgaver i starten af min undervisning. Og der er heller ikke noget galt i at give lektier for i madkundskab. Min vurdering er, at det giver eleverne tilpas med faglighed og ikke mindst forståelse for, hvorfor vi skal lave den mad, som vi skal lave. Dernæst er det vigtigt at vide, hvordan maden opfører sig under diverse påvirkninger og sammenblandinger mv.
Og det virker, for jeg har verdens sejeste elever!
Kan vi få dem til at lave mad der hjemme?
Dette må være det ypperste mål for alle fag. Bevares, vi har nogle fælles mål, som vi skal kunne stå inde for, men når alt kommer til alt, kan eleverne fortsætte eller arbejde og nå meget mere der hjemme.
Vi kan lære teknikker, metodikker og inspirere i skoletiden. Tager de det med hjem og arbejder videre videre, må dette siges at være den største succes.
For som Jean Antheleme Brillat-Savarin sagde i Smagens Fysiologi: “Opdagelsen af en ny ret bringer mere glæde til mennesket end opdagelsen af en stjerne”. Måske går dine elever hjem og finder på en ny ret med den viden de lige har tillært sig i din undervisning?
I hjemmet er der uanet tid til at øve. I skolen har vi som regel 2 timer ugentligt.
Der vil uden tvivl være opskrifter, faglige artikler eller forløb, som vil kunne anvendes på både 5. eller 7. klassetrin.
Der vil ligeledes være læringsmål, som bliver berørt, bearbejdet og grundigere gennemgået end andre respektive forløb. Jeg ser læringsmål som en rettesnor for kvaliteten af min undervisning, men anvender dem ikke synderligt med eleverne.
Nedenstående finder du undervisningsplanen i Word-format. Denne kan downloades og anvendes til eget brug.
Madkundskab 6. årgang – Undervisningsplan
God fornøjelse med planlægningen.
Efterlad en anmeldelse