TIPS 13
Så skal der tippes!
Eleverne skal samarbejde med sin sidemakker, og dyste mod resten af klassen i at få flest mulige rigtige.
Læreren opretter et dokument i Google-drev med en tabel, som det ses på ovenstående billede. Herfra kan der oprettes en masse Tips 13 ´er til diverse faglige artikler.
Men teknisk set er der to muligheder, hvor den ene tager lidt mere tid end den anden.
Den hurtige
Læreren udvælger de ord og begreber, som er vigtige i artiklen og indsætter dem i den tomme tabel. Hertil laves der 3 svarmuligheder, hvor svaret kan findes i teksten.
Den lidt mere tidskrævende
Eleverne læser en udvalgt tekst, og laver 13 spørgsmål med 3 svarmuligheder til hvert spørgsmål. Eleverne skal tage udgangspunkt i den læste tekst (-er). Dog tager den variant mere tid fra undervisningen, hvilket giver mindre tid til det praktiske arbejde i køkkenerne.
Det er en læsemetode, som arbejder med både under og efter læsning. Konkurrenceelementet bliver motivationsfaktoren, hvor der konkurreres om, hvem der er klassen skrapeste. I løbet af læsningen undersøges teksten, og elevernes forståelse evalueres i form af Tips 13´eren.