- 8. december 2020
- by Christian Svane
- 0 Synes godt om
- 0 / 5
- Sværhed: Let
-
Set882
Her følger endnu et spil, som jeg har baseret på Smag for livets fantalastiske metodikkort.
Et simpelt spil at spille og lege – og ikke mindst at producere for dig som lærer. Du skal klippe lidt i starten. Men så har du også et spil for livet.
Der skal spurtes frem og tilbage mellem en gruppe og nogle tøndebånd. Madkundskabslæreren har nemlig lavet et kæmpe rod i 4 tøndebånd!
Eleverne skal råde bod på lærerens klovnerier i en stafet, hvor der skal samarbejdes og kommunikeres en masse metodikker og fagbegreber fra madkundskabens verden.
Legen i grove træk
Klassen inddeles i hold af 4-5 personer. Med denne gruppestørrelse er alle elever nemlig aktiveret i legen. Der er ikke nogen, som bare kan kukkelure og lurepasse.
Med en afstand på 20-30 meter mellem gruppen og tøndebåndene, skal der sendes én elev af sted ad gangen. Eleven vender og placerer én brik ad gangen i et tøndebånd, inden han/hun løber tilbage og sender næste person af sted. Og sådan fortsætter spillet, indtil der er et hold, som har samlet alle ens metodikker i hver sin ring.
Eleverne skal i denne version organisere metodikkerne:
- Kogemetoder
- Stegemetoder
- Jævnemetoder
- Stivnemetoder
Men disse metodikker har læreren blandet i de fire ringe til at starte med. Hvem kan hurtigst muligt få dem samlet i hver deres ringe igen?
Læreren trisser rundt ved ringene, og holder øje, om der er grupper, som nærmer sig en afslutning og samling af de rigtige metodikker.
Du vil også kunne bruge andre kategorier af fagbegreber fra madkundskabens verden, som vil kunne anvendes til dette spil. Men da Smag for livet har allerede lavet disse fantalastiske metodikkort, er de lige til at hoppe ombord i.
Formål
Eleverne får kendskab til eller repetere fagets mange forskellige metodikker.
Eleverne arbejder med at samarbejde og kommunikere hensyntagende, hvilket måske kan tages med ind i køkkenet bagefter.
Regler
Læreren lægger 5 metodikbrikker i hver ring – hulter til bulter og med tekstsiden nedad mod jorden, således eleverne ikke kan se teksten på brikkerne fra start.
- Det hold som først organiserer metodikkerne ens i hver sit tøndebånd, har vundet. Det er lige meget hvilken af ringene. Bare metodikker ligger ens i ringene.
- Holdene står 20-30 meter fra hver deres 4 ringe.
- Der er kun én deltager, som må løbe ad gangen pr. hold.
- Første deltager løber op til holdets 4 ringe og vender og flytter ét begrebskort.
- Eleven løber tilbage, fortæller om hvordan han/hun tænker at organisere brikkerne, klapper næste deltager i hånden og næste deltager løber op til ringene. Samme procedure.
- Det hold som først samler de 5 metodikker i hver sin ring, har vundet.
Materialer
- 20 Tøndebånd – nogen kalder dem hulahopringe. Du kan også tegne ringene med kridt.
- Du skal kopiere 4-6 eksemplarer af bilaget Metodekort madlavning (et sæt pr. gruppe). Husk at du kun skal udklippe de kategori, som du vil bruge i din version, fx kogemetoder, stivnemetoder, stegemetode og jævnemetoder. Du kan med fordel laminere kortene (= forlænger levetiden af kortene. Find Metodekort madlavning her.
- Du skal klippe selve navnet på metodikken af kortet, inden du laminerer det. Det skal du, da eleverne ellers bare vil se på navnet og placere brikkerne herefter. Nedenstående har du et et eksempel, hvor jeg har klippet metodikken af brikkerne. Det eneste du skal gøre er at klippe langs kanten af brikken.
Her kan du se to kogemetoder, hvor jeg har klippet selve overskriften væk. Men farven til venstre afslører kategorien af metodikken. Derfor skal du klippe brikkerne til, eller kopiere i gråtoner – uden farve. Det kan de fleste skoleprintere nu om dage.
Du kan også klippe hjørnerne af kortet, da du måske har set, at der er en smule farve, som den snu elev vil kunne bruge til at kategorisere metodikkerne. Eller du kan lade være med at printe i farver.
Således ud og leg!