cooking baby only kitchen | Domestic Science
  • Set
    701

Kan du efterligne din lærer???

Watch and learn!

Jeg havde egentlig tænkt at vi skulle afprøve denne øvelse – men så blev Nordjylland lukket ned igen igen pga. Covid19… Men efter at have fået gang i den virtuelle madkundskabsundervisning, begynder jeg at tænke, om det vil kunne lade sig gøre over Google-Meet.

Om ikke andet er der undervisning klar til efter karantænen.

Jeg beder eleverne læse denne artikel som lektie, hvorefter jeg gennemgår den på klassen. Så ved eleverne, hvad der skal ske. Eleverne ved ikke hvilken ret de skal lave, når de møder ind! Tanken er at eleverne dermed skal være mere fokuserede ved gennemgangen.

Denne ene undervisningsgang ser jeg som en måde at træne elevernes selvstændighed, samt at de skal være aktiv lyttende og have fuld fokus på mig og madlavningen. De skal observere og tage notater, inden de selv skal stå på egne ben. i alt lige som det ses i tvprogrammet Masterchef!

Jeg vil anvende denne øvelse og undervisningsgang i 7.- og/eller 8.klasse.

Jeg sælger tanken med undervisningsgangen, som en måde at træne til prøven, hvor eleverne heller ikke kan stille spørgsmål, men skal arbejde meget selvstændigt. Det kan blive en sjov og anderledes øjnåbner for eleverne!

 

Jeg laver en relativ nem ret i et af køkkenerne. Jeg forklarer løbende, hvad der skal ske, mens jeg laver maden. Kan du laver retten lige som mig – eller måske endda lave en bedre tolkning. Retten præsenteres for klassen til sidste.

pexels photo 942419 1 | Domestic Science
Max fokus!

 

Undervisningsgangen i grove træk

Christian forklarer denne artikel, tager ca. 2-3 minutter (den har jo været læst som lektie).

Christian har gjort redskaber klar i køkkenet + råvarer (både til sig selv og et fællesbord, hvor råvarer og ingredienser står klar).

Christian går i køkkenet og eleverne samler sig omkring køkkenet med pc eller pen og papir.

Eleverne har 5 minutter til at skrive ned, hvilke redskaber og råvarer, som de skal finde frem om lidt. Christian slapper af…

Eleverne er stille!

Christian begynder at lave mad, mens fremgangsmåden forklares.

Eleverne tager notater til fremgangsmåde og evt. teknikker.

Ingen spørgsmål!

Christian præsenteres retten.

Eleverne siger Wow!

Eleverne får 5 minutter til at finde råvarer og redskaber frem.

Christian giver en rum tid, afhængig af den valgte ret (se nedenstående forslag). Carbonara = ca. 20-30 minutter (du kender dine elever bedst og hvad de kan kapere!). Eleverne ved ikke hvilken ret de skal lave, når de møder ind:-)

Eleverne går ud og laver retten.

Opslag i plenum, når tiden er gået.

 

Mulige retter til Masterclass

Forudsætningen for en Masterclass værdig opskrift, er at den skal kunne laves hurtigt af såvel lærer som elev, da vi skal have eleverne hurtigt igang med at lave maden. Din forevisning skal således ikke tage 30-40 minutter, da vi som altid er presset af tiden og klokken i madkundskab.

Her følger mine forslag til relativt nemme retter fra DomesticScience, som jeg kunne finde på at lave med mine elever – mulighederne er mange:

Carbonara

Chokoladekage på 70 sekunder

Croque Madame

Cæsar salat

Verdens nemmeste pastaret

Bøf i folie

Kyllingefrikadeller & mormorråkost

Quesadillas

 

pexels photo 92670 1 | Domestic Science
Okay… Så fint behøves det måske ikke være:-)

God fornøjelse!

ingredienser

    Du vil måske også kunne lide