- 8. december 2020
- by Christian Svane
- 0 Synes godt om
- 0 / 5
-
Set4.723
Indhold i forløbet
Her finder du en oversigt over indholdet i dette forløb, hvor du nemt kan klikke dig frem til de afsnit du skal bruge på de røde links.
Indledning
Overblik til eleverne
Del 1
Opgaven, arbejdsgangen og krav til eleverne
Del 2
Del 3
Del 4
Lærervejledning
Læringsmål
Litteratur & links
Så skal der dykkes ned i alverdens madkulturer.
Vi laver lodtrækning af en masse forskellige madkulturer. Herunder; italiensk, fransk, spansk, amerikansk, græsk, indisk, kinesisk, mellemøstlig, mexicansk, sydamerikansk og afrikanske. Men hvis der er nogle elever, som har en speciel interesse for en bestemt madkultur, vil jeg ikke stå i vejen for det. Så smider vi kulturen i puljen.
Indledning
I dette madkulturprojekt, skal eleverne:
- Undersøge en madkultur.
- Udvælge og lave en eller flere hverdagsret(-ter) fra en madkultur.
- Udvælge og lave en dessert fra kulturen.
Det hele munder ud i en rapporten afleveres som kan afleveres den sidste undervisningsgang i forløbet.
Overblik til eleverne
4 undervisningsgange af hver 2 hele klokketimer.
Prøveoplæg
Vi arbejder ud fra et prøveoplæg, som lægger op til at arbejde med en madkultur og hvor I undersøger den teoretisk og udvikler en eller flere praktiske retter.
Du skal dermed se dette prøveoplæg, som en måde der giver dig en vis fortrolighed og sædvane i at arbejde med prøven.
Måltider og madkulturer
Den praktiske del af prøven:
- I skal tilberede en eller flere retter fra en udvalgt madkultur.
- I skal kun vælge én kultur og bruge dens sædvanlige måde at skabe et eller flere måltid(-er) på.
- I kan bruge råvarer fra madkulturen, men I kan også argumentere for at anvende danske/nordiske råvarer som erstatning i retten.
Den mundtligt teoretiske del af prøven:
- I skal redegøre for, hvordan jeres udvalgte madkultur bygger et måltid op og sammenligne den med en typisk dansk måltidskomposition.
- I skal relatere jeres brug af teknikker, fødevarer og anretningsmåder til noget kendetegnende ved madkulturen, som fx klima, historie, religion, tradition, handel, påvirkninger eller andre relevante emner (se Madkulturhjulet).
Forløbets gang
Her kan elever og lærere få et hurtigt overblik over forløbet.
Første gang
Intro, lodtrækning af madkultur, planlægning og tanker om madkulturen.
Anden gang
Praksis arbejde med en eller flere retter fra madkulturen, samt evaluering på arbejdet.
Tredje gang
Planlægning af mad til næste gang og skrivning på projektet.
Fjerde gang
Praksis arbejde med en eller flere retter fra madkulturen, samt aflevering af projektet.
Del 1
I dag skal du:
- Have en intro til projektet og Madkulturhjulet og guide hertil.
- Lave grupper.
- Lodtrækning af madkultur.
- Planlægning og fordeling af opgaver i gruppen.
- Bestille råvarer.
- Undersøge og skrive på rapporten om madkulturen.
Denne undervisningsgang står i planlægningens tegn.
Der skal skabes grupper, hvis disse ikke er faste på holdet.
Der skal trækkes lod og fordeles madkulturer.
Eleverne skal i gang med at finde nogle retter, som de vil afprøve fra kulturen.
Der skal bestilles varer til næste gangs madlavning. Aflevere indkøbsseddel til læreren.
Hvis tiden tillader det, skal eleverne i gang med at fordele opgaver til det teoretiske arbejde og i gang hermed.
Eleverne aftaler om det er nødvendigt at lave noget lektiearbejde på rapporten.
Her kan Guiden til at undersøge en madkultur anvendes, således eleverne spores ind på madkulturen.
Hent indkøbsliste her: Indkøbsseddel til madkundskab
Hent skabelon til arbejdsproces her: Skabelon til arbejdsproces – hvem gør hvad og hvornår?
Projektet, arbejdsgangen og krav til eleverne
Du skal løse prøveoplægget ved at følge opgaverne fra den nedenstående skabelon.
At vælge en madkultur?
Åh, der kan være så mange valg, når vi skal skyde os ind på en madkultur.
Der er jo mange muligheder, men hvad laves der egentlig af mad i de forskellige lande? Dit valg er land er trods alt lidt afgørende, da du skal arbejde med det i den næste måneds tid.
Er du på udkig efter ny inspiration?
Er du ude i arbejde med en kultur du kender?
Har du måske oplevet dele af en madkultur i forbindelse med en ferie?
Og hvad pokker laver de egentlig af mad i de forskellige lande?
Måske har I Madkultur-plakaten i faglokalet, hvor du kan hente inspiration?
Lav et tankekort
Start med at brainstorme og lave et tankekort med alverdens mulige spørgsmål, som I kan komme i tanke om og som kunne være spændende at undersøge om jeres madkultur.
Lav et tankekort med alle de retter, som I støder på, som kunne være spændende. Start med at finde 10-15 retter inden I beslutter jer for en ret.
1. Skriv en indledning
Skriv hvorfor du/I synes at denne madkultur er interessant.
Fortæl kort om det indhold i opgaven, som du håber at kunne vise i opgaven.
Er der noget som undrer dig/jer i forhold til madkulturen?
2. Hvordan er vækstbetingelserne for madkulturen
I skal undersøge Vahls klimazoner og plantebælter i et atlas, da klimazonen bestemmer nogle af de afgrøder, vækstbetingelser og råvarer, som kan vokse i landet. Der er med andre ord en grund til at der ikke vokser appelsiner i naturen i Danmark. https://portals.clio.me/dk/geografi/emner/vejr-og-klima/klimazoner-og-plantebaelter/jordens-klimazoner-og-plantebaelter/?keeplang=1
Beskriv jeres klimazone.
Hvilke ting kan vokse i jeres klimazone?
3. Hvilke råvarer bliver brugt meget i madkulturen?
Hvilke råvarer kan I se går igen, når I undersøger maden fra netop jeres land? Se temakort i atlas eller prøv at søge på nettet? Er der nogle ingredienser som går igen?
Hvordan kendetegner jeres madkultur? Anvend Madkulturhjulet til at undersøge nogle forskellige vinkler på jeres madkultur.
- Find Guide til madkulturer – en analyse… her
4. Vælg to retter fra madkulturen
Vælg en hverdagsret fra landet – hvorfor vælger I denne? Hvad er historien bag retten? Kan I finde noget information og fakta på denne ret? Fx, hvordan er risottokornet blevet en del af den italienske madkultur (læs mere her)?
Vælg en dessert fra landet – hvorfor vælger I denne? Kan I finde noget information og fakta på denne ret? Fx, hvilken betydning har chokoladen for det mellemamerikanske køkken (Mexico)?
5. Perspektivering – Hvilke teknikker, fødevarer og anretningsmåder anvender I?
Er der nogle kendetegn ved den madkulturen, så som fx klima, historie, religion, tradition, handel, påvirkninger eller andre relevante emner? Jo flere ting I kan nævne her, jo bedre og mere fyldestgørende bliver jeres rapport.
Klima
Specielle metodikker eller teknikker i køkkenet. Fx wok i Asien.
Historie
Religion
Traditioner
Handel med og påvirkninger fra andre lande
Måske I kunne finde andre perspektiver i Madkulturhjulet?
Konklusion:
Hvad har I fundet ud af i denne opgave?
I skal lave et resume af jeres opgave. Der må således ikke komme noget ny information i konklusionen.
Litteraturliste og materialer
Hvilke links, bøger, materialer osv. har I anvendt? Skriv alle sammen ned som anvist nedenstående.
Eksempel på link fra internettet:
https://domesticscience.dk/2018/09/28/chokolade/
Eksempel på en bog:
Carlsen, Helle Brønnum: “Madkundskab”.
Christensen, Karen: “Metodik & råvareanvendelse”.
Del 2
I dag skal vi:
- Afprøve maden fra vores madkultur i praksis.
- Evaluering af slutproduktet.
Der laves mad I praksis. Eleverne har deres bestillingssedler, opskrifter og plan for arbejdsfordeling.
Evaluering af arbejdet og maden
- Hvad gik godt, hvad gik mindre godt?
- Er der noget, som der skal ændres på? Udskiftning af nogle råvarer eller teknikker?
- Var maden for svær >< nem? Kan vi nå og vise mere, hvad vi kan i køkkenet?
Del 3
I dag skal vi:
- Samle op på arbejdet far sidste gang.
- Bestille råvarer til næste gang.
- Fordele opgaver på ny.
- Skrive på projektet.
Hvad blev der evalueret sidst? Opsamling på madlavningen sidste gang. Er der noget, som vi skal have tilpasset til næste praksisgang?
Når opskrifter og arbejdsgangen er tilpasset, skal der laves en ny bestilling med de råvarer, som skal anvendes.
Eleverne arbejder videre på rapporten. Eleverne styrer her, hvordan de arbejder i gruppen. Skrives der hver især på et afsnit eller skrives der i par etc.
Eleverne aftaler om det er nødvendigt at lave noget lektiearbejde på rapporten.
Del 4
I dag skal vi:
- Lave mad I praksis igen. Eleverne har deres bestillingssedler, opskrifter og plan for arbejdsfordeling.
- Aflevere opgaven.
- Eleverne får feedback på opgaven inden næste undervisningsgang.
Lærervejledning
I dette afsnit finder du information om forløbet, som du kan bruge i din forberedelse af undervinsingen og forløbet.
Generelt
I dette forløb arbejdes der ud fra en projektorienteret tankegang. Forløbet skal således munde ud i en opgave, hvor eleverne har undersøgt forskellige madkulturer. Eleverne guides gennem forløbet, hvordan de kan udarbejde et madprojekt og aflevere det til slut.
Undervejs i forløbet skal eleverne undersøge en eller flere retter i praksis og evaluere på disse.
Første undervisningsgang
Første undervisningsgang er en introduktion til forløbet.
Eleverne introduceres til Madkulturhjulet og Guide til madkulturer – en analyse…, da det er et godt redskab til at danne sig et overblik over en madkultur. Med Madkulturhjulet kan eleverne ledes ind på, hvad de skal undersøge ved en madkultur.
Der dannes grupper og projektet klargøres for eleverne. Eleverne får en intro til opgaven, hvor du som lærer skitserer forløbet.
Jeg laver altid en lodtrækning mellem et større udvalg af madkulturer, som jeg ved eleverne kan finde informationer på internet og i bøger.
Første undervisningsgang er der en del planlægning og fordeling af opgaver i gruppen, da der allerede til anden undervisningsgang skal arbejdes med en eller flere retter i praksis. Der skal således bestilles råvarer og fordels arbejdes opgaver til følgende gang. Eleverne skal således lave en indkøbsseddel til læreren.
Hvis tiden tillader det, skal eleverne i gang med at fordele opgaver til det teoretiske arbejde og i gang hermed, lige som de kan aftale om det er nødvendigt at lave noget lektiearbejde på rapporten (det anbefaler jeg).
Anden undervisningsgang
Denne undervisningsgang har fokus på at afprøve maden i praksis.
Som lærer har du handlet ind til denne undervisningsgang. Jeg går rundt og snakker med eleverne og sparre med dem, stiller dem en masse spørgsmål, som kan lede dem på vej i opbyggelse af deres retter. Der er også rig mulighed for at snakke om de forskellige madkulturer, som eleverne nu en gang har valgt.
Undervisningsgangen afsluttes med en evaluering elevernes ret(-ter).
Evaluering af maden.
- Hvad gik godt, hvad gik mindre godt?
- Er der noget, som der skal ændres på? Udskiftning af nogle råvarer eller teknikker?
- Var maden for svær >< nem? Kan vi nå og vise mere, hvad vi kan i køkkenet?
Tredje undervisningsgang
Denne undervisningsgang har fokus på at arbejde videre med madprojektet.
Der startes evt. fælles med en snak om, hvad blev der evalueret sidst i grupperne? Der laves en opsamling på madlavningen fra sidste gang. Er der noget, som vi skal have tilpasset til næste praksisgang?
Eleverne arbejder videre på deres opskrifter, hvor der rettes til, hvis dette var nødvendigt. Når opskrifter og arbejdsgangen er tilpasset, skal der laves en ny bestilling med de råvarer, som skal anvendes til fjerde undervisningsgang.
Eleverne arbejder videre på rapporten og har en del tid til at arbejde med det teoretiske arbejde i madprojektet.
Eleverne aftaler om det er nødvendigt at lave noget lektiearbejde på rapporten.
Fjerde undervisningsgang
Der laves mad i praksis igen, hvor retterne er blevet perfektioneret. Eleverne har deres bestillingssedler, opskrifter og plan for arbejdsfordeling.
Opgaven afleveres eller der sættes en dato, hvor eleverne har en uges tid mere, inden næste undervisningsgang til at skrive opgaven færdig.
Eleverne får feedback på opgaven inden næste undervisningsgang.
Læringsmål
Her følger nogle af de læringsmål, som bliver berørt og bearbejdet med madkultur projektet.
Fødevarebevidsthed
- Eleven kan arbejde entreprenant med madfremstilling.
- Eleven kan kommunikere målrettet og kreativt om eget madprojekt.
Madlavning
- Eleven kan udvælge opskrifter og planlægge indkøb efter formål.
- Eleven kan strukturere madlavning fra idé til præsentation.
- Eleven har viden om praktisk planlægning af madlavning.
- Eleven kan eksperimentere med ingredienser og metoder.
- Eleven kan anvende komplekse teknikker og metoder i madlavning
Måltid og madkultur
- Eleven kan opbygge komplekse måltider ud fra formål.
- Eleven kan fortolke mad- og måltids- kulturer.
- Eleven har viden om faktorer der påvirker mad- og måltidskulturer.
- Eleven har viden om måltidskulturer og deres symbolske dimensioner.
Litteratur & links
Guide til madkulturer – en analyse…
Super Bowl – Verdens største sportsbegivenhed
https://smagensdag.dk/wp-content/uploads/2018/08/Lærerinfo2018_FINAL.pdf
“Brasiliansk – grill, tapas & streetfood” af Bente Nissen Lundsgaard
“Mine amerikanske køkkennoter” af Birgitte Kampmann
“Kondos japanske køkken” af Kondo Sasaki