- 8. december 2020
- by Christian Svane
- 0 Synes godt om
- 0 / 5
-
Set1.321
Et idé-mylder er en teknik, hvor du skriver alt ned, som du ved om et emne. Det kunne for eksempel være en råvare, et redskab i køkkenet eller en tilberedningsmetode. Det er en læsemetode, som arbejder med både før-under-efter læsning.
Det gode ved Ide-mylderet er, at det er en form for “opvarmning” til den kommende læsning. Ved at arbejde kort med et ide-mylder inden læsningen, støttes eleverne i deres forståelse og tilegnelse af viden.
- Alle opretter et Google-drev dokument med en titel på det emne, den råvare, det redskab eller den tilberedningsmetode, som er på dagen program. Fx St. Bededag.
- Alle elever noterer for sig selv i et Google-drev dokument, hvad de ved på forhånd om emnet, råvaren, redskabet eller tilberedningsmetoden osv.
- Kort opsamling klassen, hvor erfaringer og viden deles. Læreren vurderer om det foregår mundtligt eller om han/hun noterer på en tavle. Det kan hjælpe nogen elever, hvis det bliver visualiseret på en tavle.
- Eleverne læser nu dagens tekst – men de er mere forberedte og støttet på det, der skal forstås i den forestående tekst.
- Som afrunding på dagens tekstarbejde, kan eleverne nu tilføje et punkt i Google-drev dokumentet – Hvad ved jeg nu? Her noteres der den viden, som de har fået via læsningen, som de ikke vidste inden selve ide-mylderet.