- 8. december 2020
- by Christian Svane
- 0 Synes godt om
- 0 / 5
- Sværhed: Let
-
Set1.403
Christian!!! Hvor pokker er råkostjernet? Hvor er gryderne? Hvad betyder blanchering? Hvad betyder at svitse?
Vi har mange fagudtryk i madkundskab!
Dem skal vi lege med her – og træne (pift; men det behøves du ikke fortælle eleverne:-)). Dernæst er denne leg en god introduktion til køkkenets mange skabe. Hvor mon vi gemmer gryder, skeer og skærebræt etc.?
Smag for livet har for ikke så lang tid siden, lavet nogle mega gode metodikkort, som du kan anvende til mange forskellige ting i din undervisning. Her får du mit bud på, hvordan jeg tænker, at du kan bruge dem.
Legen i grove træk
Oftest vil jeg flytte motion og bevægelse ud af madkundskabslokalet. Men denne leg lægger op til at bruge madkundskabslokalet som din “bane” og location for legen.
Overordnet set, handler spillet om at lege sig til en hulens masse af de metodikker, som eleverne anvender eller kommer til at anvende i køkkenet, når de laver mad.
Med en Gæt og grimasse tilgang til legen, metodikkerne og køkkenet, leges der med begreber og køkkenet undersøges.
Kort sagt, inddeles klassen i mindre grupper eller makkerpar. Der trækkes et metodikkort, tiden starter og eleven har nu x-antal sekunder til at forklare sin gruppe/makker, hvilken metodik han/hun har trukket. Men der må ikke snakkes eller laves lyde! Kun kropssprog. Til gengæld må eleverne bruge alle redskaber i køkkenet til at vise metodikken!
Frisk på lidt bevægelse og leg i køkkenet på en anderledes måde, hvor du samtidig lærer fagudtryk og køkkenet at kende?
Formål
Du kan bruge denne leg til en del ting i madkundskab.
Det kunne være til at lære køkkenet at kende.
Det kunne også være til at lære de mange forskellige metodikker at lære (se metodikkortene nederst). Du vil kunne komme ud for, at eleverne ikke kender metodikkerne ved navns nævnelse. Men her har SmagForLivet lavet nogle fine beskrivelser, som kan hjælpe eleverne på vej.
Det kunne også være til at repetere de mange forskellige metodikker. Altså at du leger legen i løbet af skoleåret.
Der vil være elever, som hurtigt kan nikke genkende til metodikkerne, mens andre måske får deres første møde med en bestemt metodik. Det er læring uanset niveau.
Regler
- Dan x-antal grupper, således hver gruppe har et køkken. Fx 4 elever = 2 mod 2.
- Eleverne går i grupper ud i køkkenerne og danner hold/makkerpar.
- En elev trækker et metodikkort, mens holdet eller makkeren skal gætte.
- Timeglas/tidtagning startes (fx 60 sekunder).
- Eleven må nu bruge alle de redskaber, som er tilgængelig i køkkenet til at få makker/gruppe til at gætte metodikken. Men ingen snak og ingen lyde!
- Hvis holdet gætter metodikken inden tiden er løbet ud, får holdet metodikkortet som et symbol på et point.
- Holdene skiftes til at trække et metodikkort.
- Spillet fortsætter til læreren siger stop, eller spillet stopper efter fx 10 kort.
Modstanderholdet er selvfølelig stille, mens det andet hold forsøger at løse kortet.
En alternativ regel kunne være, at modstanderholdet får ét gæt til sidst, hvis metodikken ikke blev gættet af holdet selv. Så skal alle hold forholde sig aktive og tænkende i legen.