- 6. marts 2021
- by Christiansvane
- 0 Synes godt om
- 0 / 5
- Sværhed: Let
-
Set1.557
Tankekortet er en hurtig og nem måde at tage nogle løbende notater til en tekst, som du er i gang med at læse.
Faktisk kan du bygge en hel læseproces op omkring tankekortet, hvor du har før-læsningen, selve læsningen og efter-læsningen med i en opgave til en tekst.
Tankekortet er simpelt. Hvad handler et emne eller en tekst om? Dette noteres i midten af et stykke papir. I disse digitale tider, kan tankekortet også oprettes i Smart-art i et Word-dokument (måske også Google-drev).
Rundt omkring ordet/begrebet noteres alle de ting, som har en eller anden relevans til ordet/begrebet. Hertil kan der evt. skrives små og korte sætninger, som kan give en hurtig update på ordets betydning, når man en dag vender tilbage til tankekortet.
Før-læsningen: Hvad ved du om ordet/emnet/begrebet inden teksten læses? Vi kan kalde dette for en opvarmning til læsningen.
Selve læsningen: Hvad lærer du løbende under læsningen om ordet/emnet/begrebet? Hvis du har overskud, kan du under læsningen tage et par notater på dit tankekort. Jeg oplever også mange elever, som heller vil fokusere på læsningen og tage notater efterfølgende. Det er også en fin mulighed. Det vigtigste er, at eleven med tankekortet blive støtte i den grad, som han/hun har brug for.
Efter-læsningen: Hvad ved du om ordet/emnet/begrebet nu? Hvad lagde du mærke til af begreber og ord i teksten, som har en relevans til ordet og emnet på midten af tankekortet?
Til sidst kan klassen i plenum snakke om deres notater. Hvilke ord har I skrevet, spørger jeg klassen? Jeg opfordrer tit eleverne til at skrive til på deres tankekort, hvis deres klassekammerater siger nogle gode ting, som de vil have med på deres tankekort, men som de måske ikke lige selv havde fået noteret.
Med tankekortet får du skriftliggjort dele af læsningen, hvilket gør det til en god opgave, hvor der skal samles op på specielt faglige tekster. Jeg bruger således tankekortet meget i min madkundskabsundervisning, da det aktiverer eleverne i læsningen og får dem til at tage stilling til tekstens indhold.
God læsning.