- 8. december 2020
- by Christian Svane
- 0 Synes godt om
- 0 / 5
- Sværhed: Let
-
Set3.217
Måske en af de vigtigste dele af madkundskabsfaget – og til hobbygourmanden.
Hvorfor skal eleverne have madkundskab? De fleste vil sige, at det er for at lære at lave mad – og det skal også helst være sund mad, da vi herigennem kan præge dem i en sund retning. Det kan man ikke rigtig anfægte. Det er ski to ret vigtige ting.
Men der er også et kæmpe potentiale i anretningen og de kompetencer, som du kan træne herigennem. Teknik, fantasi, kreativitet og innovation. Anretningen har altid været min yndlingsdisciplin i madlavningen.
Når det kommer til mål i madkundskab, er der selvfølgelig en masse, som skal opfyldes.
Jeg sigter mest efter at lære eleverne så mange teknikker og metodikker i køkkenet som muligt, som vil kunne give dem lyst til at gå i køkkenet selv. Jo mere vi får eleverne til at “selvstudere”, jo dygtigere og mere vante og selvstændige bliver de i køkkenet. Messi blev ikke god til fodbold ved at gå til fodbold to gange i ugen. Han blev god, fordi han hele tiden øvede.
Første forudsætning for dette, er at det skal være sjovt at lave mad. Vi skal lære at lege med maden og anretingen og derigennem opnå en passion for madlavning.
Noget af det første man lærer på grundforløbet på kokkeskolen er, at du spiser 50 % af maden med øjnene. Med andre ord, hvis maden ser godt ud, bliver du mere stemt for maden.
Basic plating teknikker
Prøv at give denne video et kig.
Her får du nogle forskellige bud på, hvordan du kan begynde at anrette maden – lege lege med dette element af madlavningen.
Theis fra Molykymi.dk, skrev forleden et godt opslag på sin Facebookside.
“Husk at øve dig i at anrette din mad – alt for ofte ser jeg at nogle står timer eller dage i køkkenet for så at bruge 5 minutter på en lidt tilfældig servering”.
Hvis du har brugt masser af tid på at laver lækker mad, er det næsten en synd, hvis du bare klapper det hele på en tallerken i en stor pærevælling.
En ting er at lære at lave mad, noget andet er at anrette den. Der er et kæmpe udviklingspotentiale af elevers kreative og innovative kompetencer, når det kommer til anretning.
Hvad vil det sige at anrette maden?
Prøv at give disse 3 videoer et kig.
Ud fra disse teknikker kan du lege med anretningen af mad. Det handler om at kaste sig ud i anretningen og anrette en hulens masse mad og gøre sig en masse erfaringer hermed. Her er Youtube bare et nemt medie, hvor du kan hente ualmindelig megen inspiration!
I disse videoer er det ninjakokke, som virkelig ved, hvad de har med at gøre.
Alle tre videoer viser på hver deres måde, hvordan man kan arbejde med nogle enkelte teknikker eller flere, når du anretter din mad.
Der er mange måder at gøre tingene på:
Leg med maden:
Lidt forskellige teknikker:
Anretningsråd – Fokuspunkter til eleverne
Her følger bud på, hvordan du kan gøre din anretning mere spændende, pænere og skaber undren og stimulering.
Du kan arbejde med asymmetri og ulige numre – prøv at placer tingene lidt skævt og i ulige tal (fx 3 stykker gulerod) på tallerkenen. Det kan skabe en undren og stimulering hos den spisende. Det naturlige vil være at placere tingene på midten. Men det kan også blive kedeligt i længden.
Brug komplementær farver – fremhæver maden.
Efterlad tomrum på tallerkenen – skaber undre og stimulering.
Arbejde med forskellige former som et tema på tallerkenen.
Less is more – hold det simpelt og raffineret
Arbejd med teksturerne synligt. Er der noget med knas, noget cremet og noget med bid i?
Puha, det var mange ting at have fokus. Men vi kan altid starte med at arbejde med enkelte dele af anretningsteknikker. Når du har leget med maden og teknikkerne tilpas mange gange, vil der være nogle af disse, som begynder at rodfæste og blive en del af din måde at anrette på.
Kunsten bliver at lege og forandre din tilgang til anretningen. Er du klar til dette?