- 22. december 2020
- by Christian Svane
- 0 Synes godt om
- 0 / 5
- Sværhed: Let
-
Set4.730
Skal du bruge en film til din madkundskabsundervisning?
Eller søger du bare nogle film, som måske kunne give dig, som madkundskabslærer, en vis baggrundsviden?
Jeg har her forsøgt mig at lave en liste med en masse forslag, som jeg synes er interessante, og som jeg selv har draget ind i undervisningen eller brugt som faglig inspiration. Så følger her en masse bud på film og serier.
Titlen på indlægget skulle egentlig have været “Gode film til madkundskabsundervisning”. Men ordet “god” må siges at være relativ. Der vil helt klart være lærere, som ikke er enige i nogle af nedenstående filmforslag, og som sikkert vil sige noget i retningen af: “Den film har ikke nok kvalitet til at være en del af min undervisning!” Helt i orden. Så hop videre til næste forslag. Det er nemlig bare forslag til at krydre undervisning, løse vikarbøvl eller måske spare en skilling på budgettet. Lige så mange skoler, som der er i Danmark, lige så mange forskellige problemer og udfordringer står vi med i hver vores madkundskabsundervisning.
Her følger mine bud på film, som du kan anvende i din undervisning. Jeg tilføjer nogle kommentarer til, hvordan du kan anvende filmen i praksis, hvis filmen måske skulle være del af et større forløb. Det kunne være et større forløb eller en flagdag, hvor der er tid til at bruge 1-2 timer på filmkiggeri.
Film kan også bare anvendes til undervisningen, hvis der skal en meget uerfaren vikar på din undervisning, eller hvis du er nødt til at bruge film og lignende for at spare penge på madkundskabsbudgettet (læs: der er jo desværre skoler i den situation).
Listen opdateres løbende, efterhånden som jeg støder på interessante film – og smid endelig en kommentar i bunden, hvis du kender en god film, som selvfølgelig skal med på listen.
Med mad i munden
Hvor: Apple Podcast (gratis)
Tid: ca. 25-30 minutter
Med mad i munden er en samling af podcasts fra Samvirke, som du finder på Apple Podcast. Her finder du alverdens temaer, lige fra titlerne Ulækker mad til Madspild over i temaer som sundhed og selvforsyning.
Podcast-verden er en fager ny verden for mig, men jeg stødte på denne Podcast fra Samvirke, da jeg var i gang med at undersøge muligheden for at lave min egen podcast-serie om madkundskab. Og Samvirke har virkelig fat i noget spændende her, hvis du spørger mig! Jeg ser i hvert fald en masse muligheder i disse podcasts.
Jeg ser både en lærings- og udviklingsmulighed af lærerens faglige baggrundsviden, men også som en undervisningsmulighed. Jeg har brugt Youtube utrolig meget, når jeg kører på arbejde alene (kun lyden:-)). På Youtube finder du en masse videnskabelig videoer. Jeg har brugt Harvard University utrolig meget (se længere nede på denne side). Her lytter jeg til madvidenskabelige oplæg fra det amerikanske universitet, hvilken giver mig en masse baggrundsviden om mad som madkundskabslærer. Det kan podcasts også!
Specielt i disse Covid19-tider, ser jeg store muligheder i podcasts til eleverne. En simpel opgave kunne gå på at lytte til en podcast, som passer til et tema, som du arbejder med i undervisningen. Til denne podcast, har du forberedt nogle spørgsmål, som eleverne skal løse (= aktiv lytning). Jeg tænker også det kunne være en god lektie. Lyt til en podcast i 25 minutter + lave opgaver. Det bliver ikke mere lige til og konkret, hvis du spørger mig.
Det kunne fx være, at du arbejdede med emnet bæredygtighed. Her arbejder jeg ud fra denne artikel: Bæredygtighed, hvor vi blandt andet arbejder med madspild. På Mad i munden er der en podcast med selveste Selina Juul om netop Madspild. Hun er om nogen ekspert i madspild! Det kunne være en god lektie, som et supplement til arbejdet.
Dét som jeg synes er så fedt ved podcast er, at det kan lyttes til, mens du er på farten. Er du ude at gå en tur, løbe en tur eller køre en tur? En podcast i ørerne eller på højtalerne i bilen, og der er læring i ørerne. Jeg knus elsker det. Tænk sig at blive klogere og mere oplyst ved at gå, løbe eller køre bil.
Jeg arbejder på en samling af opgaver til Med mad i munden. Work in progress…
Chef!
Hvor: Netflix
Tid: 115 minutter.
En fed Hollywood film, hvor du følger Jon Favreau som stjernekokken Carl Casper, som kæmper med at sætte sit eget præg på en restaurant. Det fejler og leder ham ud på en dannelsestur på tværs af USA med sønnen og hans gamle souschef i en foodtruck.
Det er en film for foodies, men også bare en hyggelig film, som kan nydes store som små. Mine 6. klasses elever var meget optaget af filmen, som vi brugte som en hygge-afslutningsfilm på et skoleår (dog ikke i madkundskab).
Har man tiden til at se filmen, tænker jeg at den kunne kombineres med et Street Food forløb.
Flynn McGarry – en kulinarisk vidunderbarn
Hvor: Link til filmen her: https://www.dr.dk/drtv/program/flynn-mcgarry-_-et-kulinarisk-vidunderbarn_103613
Tid: 78 minutter.
Det her er simpelthen én af mine yndlingsdokumentarer!
Vi følger barnet Flynn McGarrys opvækst, hvor han i en tidlig alder begynder at “lege” kok og servere mad for hele familien, nabolaget og sågar byen i det private hjem. En opvækst som balancerer på en knivsæg mellem naturlig leg med mad til elitær pacing af børn i en al for tidlig alder. Du må selv danne din holdning. Jeg har brugt denne film til vikardækning, men ser helt klart også et potentiale, hvor elever vil kunne se, hvad man kan drive et madengagement til! Uden at være professionel kok!
Spise med Price
Hvor: dr.dk. https://www.dr.dk/drtv/saeson/spise-med-price_107403
Tid: Ca. 45 minutter pr. afsnit.
Dr.dk har efterhånden en masse film med de to finurlige køkkenbrødre.
Lige fra at dykke ned i engelsk madkultur til streetfood eksempler, turer rundt i Skandinavien, smørrebrød, spansk madkultur, danske egnes madkultur til italiensk madkultur.
Der er i skrivende stund 12 sæsoner på dr.dk, hvor du måske kunne finde et afsnit, som passede netop til din undervisning eller dit forløb?
En heldig kartoffel
Hvor: https://youtu.be/8Cx29TFphzA
Tid: 22 minutter.
Altså det her var jo børnetime, da jeg var knægt!
Jeg har lavet et lille Mini-intro-kartoffel-forløb, som jeg bruger i 6. klasse, når eleverne introduceres til kartoflens mangfoldighed. Men vi starter lige med denne film, da den giver eleverne et hurtigt og godt historisk indblik i kartoflen. Og du skal tage det for en historisk tegnefilm. Filmen viser ikke de store ernæringsfacts om kartoflen. Dette skyldes nok at filmen er fra en tid (læs: 1981!), hvor der ikke var den helt store ernæringsviden om kartoflen. Der er i hvert fald meget mere viden om denne fantalastisk knold i dag.
En god og hurtigt set film, som giver eleverne letforståelig teori om kartoflen.
Super Size Me
Hvor: Filmen er efterhånden fjernet på nettet. Jeg har købt filmen på Gucca til 50 kr.
Tid: 99 minutter.
Den her film kan det der, som amerikanske Hollywoodfilm kan, nemlig chokere! Chokere eleverne, når de ser Morgan Spurlock spise på McDonalds i en hel måned morgen, middag og aften. Jeg mener denne filmen skal være en del af noget større, hvor du har undervist eleverne i energi, kulhydrater, protein og fedt. Ved eleverne lidt om det, specielt energiindtaget, giver filmen fin mening for mine 6. klasser. Nu er jeg også ham læreren, som hele tiden VoiceOver eller stopper filmen for at forklare tingene i filmen. Jeg bilder mig ind, at eleverne fatter mere af filmen, og de løser da også de vedhæftede opgaver fint. Men uden forståelsen for kroppen og lidt lærer-VoiceOver, tror jeg eleverne vil tabe mange dele i denne film, da der også er en masse Hollywood-følelses-porno-bullshit. Men jeg synes stadig filmen holder, når du vil lære eleverne om konsekvenserne af meget højt energiindtag, og alle de følger, der potentielt kan være ved at indtage fastfood over længere tid. Konklusion = det er ikke sundt;-)…
Chef´s Table
Hvor: Netflix.com
Tid: 45-55 minutter pr. afsnit.
Min favoriter er helt klart Dan Barber og Grant Achatz! Dan Barber som den selvforsynende stjernekok og Grant Achatz som den eksperimenterende og molekylære stjernekok.
Hvorfor skal du se netop Chef´s table? Jeg ved det faktisk ikke… Det er en serie, hvor du får et mega godt indblik i, hvordan forskellige kokkes hverdage og liv er strikket sammen. Det er bare fascinerende fortællinger. Man kunne måske tale for at serien giver nogle bud på, hvad en interesse i madlavning kan føre til. Men jeg har endnu ikke kunne tænke Chef´s table ind i et decideret undervisningsforløb. Og så alligevel; jeg har brugt afsnittet om Grant Achatz i min molekylær gastronomi-undervisning. Men tænker ikke der er mange folkeskoler, der arbejder med dette. Men prøv! Læs mere her: Molekylær gastronomi i folkeskolen.
Ugly delicious
Hvor: Netflix.com
Tid: Ca. 50 minutter pr. afsnit.
Det er en serie for personen med en kæmpe madinteresse.
Ugly delicious dykker ned i alverdens madmæssige forundringer og dilemmaer, når Dave Chang og hans team eller familie undersøger alverdens ting og sager inden for madlavning. Prøv derfor at kigge alle sæsonerne igennem ved at se på titlerne ift. det emne, som du evt. måtte søge. Det kunne være baggrundsviden i pizzabagning, hvor du kan finde et fint afsnit herom. Det kunne også være afsnittet om tacos, hvis du arbejder med maxicansk mad.
Tacoens historie
Hvor: Netflix.com
Tid: Ca. 30 minutter pr. afsnit.
Hola Mexico!
Skal du undersøge mexicansk madkultur, er denne serie oplagt.
Serien tager fat i flere elementer og retter i det mexicansk køkken, dets oprindelse og placering i samfundet i dag.
Jeg ser ikke denne serie, som decideret undervisning, men snare som en god baggrundsvidne for den nysgerrige madkundskabslærer.
En hurtig historietime – Fastfood
Hvor: Netflix.com
Tid: 21 minutter
Sæson 1 afsnit 1 Fastfood. Hvis du arbejder med fastfood- eller et sundhedstema, kunne dette afsnit måske trækkes ind i undervisningen.
Dette afsnit giver, som serietitlen også angiver, et hurtigt indblik i fastfoodbranchens udvikling.
Med sine 21 minutter er den hurtigt set, og giver lidt baggrundsviden og perspektiveringsmuligheder og I kan måske nå at lave en smule mad.
Science and Cooking – fra Harvard University
Hvor: Youtube
Tid: ca. 60 minutter
Hvis du virkelig skal madnørde den, skal du helt klart tjekke Harvard University´s YouTube kanal ud!
Igen er vi ovre i genren af film, som henvender sig til læreren. Jeg synes, du kan opnå en masse baggrundsviden med Harvard oplæg. Baggrundsviden som giver dig et stærkt fundament som madkundskabslærer.
Og ja, det er simpelthen oplæg fra Harvards auditorier, hvor der er et madvidenskabeligt fokus, hvor alverdens kloge professorer siger en masse kloge tinge om et given emne. Ofte supplereres de kloge teorier af gæstekokke, som viser teorierne i praksis – lige som vi gerne vil gøre det i madkundskab, ikke? Og det er altså ikke hvem som helst, der kommer på besøg på Harvard! Det er Ferran Adriá, Harold McGee, Grant Achartz og Sandor Katz!
Jeg har indsat et link, som viser noget om de nye tendenser i det afrikanske køkken. Men hvis du er lidt YouTube-erfaren, kan du finde Harvards playliste og abonnere herpå. Herfra kan du zappe ind på de oplæg, som du finder interessante.
Ost
Hvor: Youtube
Tid: ca. 8 minutter
Skal du arbejde med ost, så kan eleverne få et godt indblik i en osteproduktion med denne korte video fra YouTube.
Jernved Mejeri har på 8 minutter stykket en fin video sammen, hvor der bliver brugt en masse fagbegreber, som vi arbejder med i min undervisning. Begreberne læser vi også om på bloggen, således det giver lidt mere sammenhængsforståelse, når vi ser videoen. Læs mere her: Ost.
Har du en fed film, en Youtube-video eller andet som kan anvendes til madkundskab og madinteresseret person, må du mega gerne smide en kommentar og evt. link!!! Så giver jeg det et kig og prøver på at flette det ind på denne liste. Så kan vi give viden og videoer videre til andre!