- 8. december 2020
- by Christian Svane
- 0 Synes godt om
- 0 / 5
-
Set2.920
Betydningskort (fil til fri afbenyttelse).
Arbejdet med betydningskort kan både være et omfattende eller et hurtigt redskab i læsningen. Betydningskortet kan skabe overblik over et emne (kan være omfattende at nedskrive), men det kan også anvendes til at forstå et begreb fra en tekst (hurtigt). Det kan være et begreb, en teknik, en råvare eller en tilberedningsmetode, som skal anvendes i den fortstående madlavning.
Betydningskort har fokus er på læsningen nu og her, samt efter læsning. Eleverne har fokus på det, som de læser her og nu i teksten og noterer det i betydningskortet. Der skrives også til i betydningskortet efterfølgende.
Læreren opretter en madkundskabsmappe, som er delt med eleverne i Google-drev. Filen med Betydningskortet lægges op i madkundskabsmappen i Google-drev (der er en fil med et Betydningskort øverst på denne side).
Der er nu to muligheder. Man kan lave betydningskortet i hånden, eller man kan samle det hele på iPad´en/tabletten. Jeg samler det hele i Google-drev (læs mere her).
- Eleverne downloader filen “Betydningskort“. Kræver Word eller andet tekstbehandlingsprogram.
- Når filen er åbnet i Word, skal eleverne bare højreklikke på den boks, som de vil tilføje tekst i.
- Som det ses på nedenstående billede, vælger du/eleven “Edit text” og wupti, kan der skrives i boksen.
Dette er med til at skabe et Betydningskort, som giver overblik. Dernæst har eleverne samlet det hele i Google-drev, og dermed bliver papirer og notater ikke væk.