- 26. april 2023
- by Christian Svane
- 0 Synes godt om
- 0 / 5
- Sværhed: Let
-
Set1.304
Hvis du tager initiativ og skaber en dagsorden og et oplæg, kan du styre en del af den mundtlige del af prøven.
Her følger en lille guide til, hvordan du kan skabe en mulig dagsorden og et oplæg til madkundskabsprøven.
Dagsordnen
Med en dagsorden viser du og evt. din gruppe, hvad I gerne vil snakke om.
På den måde kan du styre, hvad der nogenlunde skal snakkes om.
Det er her vigtigt at understrege, at du viser eller fortæller formålet med punkterne i dagsordnen. Det kan du gøre ved netop at fortælle dette ved den mundtlige dels start.
En vigtig note er her, at det er vigtigt, at dagsordnen har fokus på det, som er relevant i forhold til prøveoplægget. Det kan med andre ord virke en smule specielt, hvis du er oppe i en sund madpakke og vil til at snakke om friteringsmetodik.
Du kan med fordel anvende øvelsen, hvor du måske har skilt et prøveoplæg af. Læs mere her: At skille et prøvespørgsmål i tusind dele – eller der omkring
Hvilke ord og begreber giver mening at komme ind på?
Disse kan danne grundlag for en mulig dagsorden.
Kan du sætte disse i orden og tilknytte en lille kommentar?
Eksempel dagsorden
Indholdsområde: Måltider og Madkultur
Gruppemedlemmer: Jan og Sofie
Dagsorden:
- Vi vil gerne starte med at fortælle om vores valg af madkultur og retter.
- Vi vil fortælle om udvalgte lokale råvarer.
- Madkulturhjulet bruges til at fortælle om vores madkultur.
- Dernæst vil vi snakke sammenligne med dansk madkultur.
Og herfra kan dagsordnen fortsætte, afhængigt af hvad eleven har på hjerte og hjernen.
Dit oplæg – en god start
Det kan være en fordel at have et godt lille oplæg til at starte den mundtlige del med. Det kan give en god mavefornemmelse, hvor du får sagt noget vigtigt om emnet og/eller nogle begreber.
Vælg et område eller begreb som har relevans til indholdsområdet og lav et oplæg herom. Fx vil du måske fortælle om kyllingeproduktion, hvis du er oppe fødevarebevidsthed. Det kunne også være at du vil fortælle om mikronæringsstoffer i forbindelse med et prøveoplæg om sundhed.
Opgaven er nu at skrive og undersøge så meget som muligt om dette. Dette kan nemlig danne udgangspunkt for dit oplæg.
Hvis der er tale om en gruppe, skal der være en nogenlunde ligelig fordeling af taletid.
Eksempel: To eleverne snakker om bæredygtighed i ca. 3-4 minutter hver. Så har I begge mulighed for at få en god start på den teoretiske snak, hvor I viser jeres skills og viden. Herfra kan snakken udvikle sig, men hvis I har undersøgt mange af ordene i prøveoplægget, øger vi sandsynligheden for, at snakken kommer til at handle om noget I har forberedt jer på = I er seje = I får en god karakter;-)
Opsætning
Hvordan skal din viden og forberedelse vises frem?
Det er der mange måder at gøre på.
- Du kan have stikord eller huskesætninger på et papir.
- Du kan sætte dagsorden og slides op i et dias, som kan fremvises til prøven (enten på Smartboard eller bare på pc ved prøvebordet).
- Du kan have figurer med; fx madkulturhjulet, kostråd eller noget helt andet.
- Du kan lave en planche, hvor du har samlet en masse viden, som du vil fortælle om.
Jeg oplever tit elever, som finder det beroligende og støttende at have noget at snakke ud fra. Måske du kender andre ting end ovenstående?
Jeg håber at du med denne artikel har en ide til, hvordan du kan skabe dig et godt udgangspunkt til en madkundskabsprøve.