- 4. februar 2021
- by Christiansvane
- 0 Synes godt om
- 0 / 5
- Sværhed: Let
-
Set851
Skal også afprøves på børnene der hjemme!
En super sød coronavenlig aktivitet, som ikke kræver ret mange resurser.
En lille hyggelig hjemmeopgave til eleverne i denne nedlukket coronatid?
Præcise instruktioner er vigtige! Og vi skal jo arbejde med udvikling af opskrifter jf. Fælles Mål.
Her følger en lille fjollede aktivitet, som jeg tænker sagtens kunne være en del af et større forløb om opskriftsudvikling.
Jeg knuselsker denne video, som viser at udvikling af opskrifter ikke bare lige er sådan noget man gør!
Som en relativ-ok-god-hjemmekok-wannabe kan jeg forstå de fleste opskrifter og ofte giver tingene mening i hovedet på os voksne. Men valget af opskrifter og den guidning, som eleverne skal følge, er ikke altid lige god.
Jeg laver tit kæmpefejl i mine opskrifter, hvor jeg så retter dem til efterhånden, som jeg afprøver dem på mine dejlige elever. De er så søde til at forklare mig, at jeg er en skovl – til tider;-). Nogen kalder det feedback;-)
På sjette årgang laver vi faktisk peanutbutter sandwiches i forbindelse med konservering i min undervisning. Find opskrift her: Peanutbutter sandwich
Opgave
Forklar mig, hvordan jeg skal lave en peanutbutter sandwich…
Skriv en opskrift, således jeg kan banke den sammen til dig.
Men du skal være grundig og beskrivende, ellers kan jeg jo fejle, som faderen i filmen;-)
Så simpel er opgaven, eller er den?
Du skal bruge:
2 skiver toastbrød (5 kr.)
Peanutbutter – du bestemmer mængden (15-20 kr.)
1 æble (2 kr.) Alternativt æblegele eller en syltetøj.
Option 1
Eleverne skal lave en grundig opskrift på en peanutbutter sandwich til dig. Du tager som lærer et par af opskrifterne, ja måske alle sammen, hvis du har overskud, og laver dem, mens du filmer. Så er du “faderen” i videoen. Og så kan du vise eleverne videoen – og bede dem prøve igen.
Option 2
Eller den lidt mere lærervenlige version…
Eleverne bytter deres opskriftsvejledninger mellem i hinanden på klassen, og laver en video med en Smartphone, hvor de filmer sig selv, mens de følger hele instruktionen. Instruktionen deles i Google-drev, hvor du som lærer kan lave en fælles madkundskabssmappe, hvor I uploader alle jeres videoer til.
Herfra kan I grine og evaluere på aktiviteten, eller sågar gentage den, således eleverne får rettet til i deres opskrifter og dertilhørende vejledninger. Du bestemmer “dybden” af opgaven.
Peanutbutter sandwichen er billig og en sjov lille hyggesnack. Den er måske lidt for amerikansk, men du kan egentlig lave denne aktivitet med hvilken som helst råvarer/opskrift.
Måske det også kunne være en god beskrivelsesopgave i dansk?
Are you ready for a challenge?