- 3. februar 2021
- by Christiansvane
- 0 Synes godt om
- 0 / 5
-
Set5.808
Link til kostberegner: https://deklaration.fooddata.dk/?Deklarationer.
Jeg kostberegner næsten altid, når vi arbejder med emnet sundhed, da jeg synes det er en god kundskab at have styr på. Dette er mest ment ud fra et analytisk undervisningsperspektiv, da kostberegning giver eleverne nogle argumenter og muligheder for at vise, at de kan analysere kosten. Hvis eleverne kan gøre dette, vil jeg tillade mig at sige, at vi kravler godt op på Blooms Taksonomi-niveauer, hvor eleverne viser hvor seje de er til madkundskaben.
Det handler for mig ikke om at få eleverne til at tælle kalorier og alverdens næringsstoffer i mad. Det synes jeg snare er sygeligt. Men vi kan, i folkeskolen, lære eleverne, hvordan vores krop fungerer og reagerer på energien og næringsstofferne i kosten. Og det er sindsygt vigtigt!
Til at supplere din sundhedsundervisning og forløb, har jeg her to bud på redskaber, som kan belyse energien og næringsstofindtaget i kost. Jeg tænker ikke redskaberne er perfekte, men de giver en god indikation af kostens indhold.
Bruger bruger dem bl.a. i følgende forløb og teoriundervisning:
Sundhedsforløb 7. klasse – Mad og sundhedsprojekt
Sundhedsforløb 8. klasse – Madens opgaver i din krop
MyFitnessPal
Jeg har gennem længere tid anvendt UnderArmour´s app MyFitnessPal, men den kan godt være lidt bøvlede at starte eleverne op med.
MyfitnessPal er en app, hvor du kan tracke dit kalorieindtag, og hvor du kan samle facts fra en opskrift og beregne energien og næringsstofferne heri.
MyfitnessPal kan blive et lille redskab til at gøre eleverne lidt mere oplyste om, hvad energi i kosten egentlig er for en størrelse. Det er jo ikke, fordi vi til dagligt skal gå og tælle alle kalorierne i vores mad. Faktisk tror jeg det er meget usundt! Men en kalorietælling kan sætte mange ting i perspektiv i din kost i en periode. Hvad er det egentlig jeg stopper i maden og munden? Er der måske nogle ting, som jeg burde skære ned på, og andre som jeg bør tilføje?
Her synes jeg, at appen Myfitnesspal et godt redskab til denne kalorietælling (nej, det er ikke en reklame…). Eleverne har altid deres smartphone i nærheden. Med denne app kan de indtaste de fødevarer og den væske, som de dagligt indtager. Diverse motionsformer kan noteres i appen. Appen regner herefter ud, hvad indtaget indeholder af energi m.m., samt hvor mange kalorier motionen har krævet. Det gælder lige fra kulhydrat, protein, fedt og mineraler til riboflavin m.m. Sidst men ikke mindst, er der en skridttæller vha. smartphonen. Er skridttælleren præcis? Det ved jeg ikke, men det giver en nogenlunde indikation af den energi, som det kræver at holde kroppen kørende en hel dag.
Der kan være lidt usikkerhed ift. den data du lægger ind i app´en, men jeg synes stadig at den giver en nogenlunde indikation af energi- og næringsstofindtaget.
Jeg gentager, at vi ikke skal gå og tælle kalorier hver dag.
MyfitnessPal er et redskab, som du skal gøre til en del af et større forløb, hvor eleverne valgfrit kan deltage at være med. Der er måske nogen, som ikke vil notere deres kalorieindtag. Det respekterer jeg. Jeg kalorietæller i ugerne med forløbet, hvor jeg viser eleverne mit kalorieindtag. Så føler eleverne sig ikke “hængt ud”. Men mange deltager åbent i min undervisning.
Kalorieindtag er et matematisk faktum. Det er sådan det er. Det er det eleverne skal lære i madkundskab. Hvis du vil være slank, er der nogle madvarer, som du er nødt til at reducere i din kost.
Det vigtigste er, at du har det godt med dig selv med de ting du spiser. Herfra skal og må eleverne lære at tage stilling til deres måde at indtage deres kalorier i livet og skabe den velvære de selv ønsker.
DTU´s deklarationsberegner
Nu om dage er jeg blevet stor tilhænger af DTU´s deklarationsberegner: https://deklaration.fooddata.dk/?Deklarationer.
På denne hjemmeside, kan eleverne indskrive al deres data fra en opskrift, hvor systemet så beregner næringsstofferne i en ret. Du får sågar en varedeklaration, som kan gemmes eller kopieres til andet arbejde.
Der kommer således en del matematik ind over madkundskaben, da eleverne kan beregne den samlede energimængde for en hel opskrift. Men hvor personer er opskriften til? Her kan der laves lidt procentregning. Det samme gælder, hvis det er, at eleverne skal kigge på næringsstoffordelingen i en ret i perspektiv til en hel dags indtag. Hvordan er den procentvise forsdeling af energiindtaget, kulhydrat, protein, og fedt?
Den Madpakke panini med kalkun, som jeg har skrevet ind i ovenstående billede, gav ca. 6 paninier, hvorfor jeg har divideret de ca. 2800 kalorier med 6 = ca. 470 kalorier for et middagsmåltid, som var godt mættende. Det er ski ikke helt ved siden af. Og så kan du fortsætte med at analysere fedt- protein og kulhydratfordelingen.
Det er en super hjemmeside, hvis du spørger mig.
Det kan ske, at der er produkter, som hjemmesiden ikke kender. Der er en feature, hvor du kan indskrive og oprette madvarer, men det kræver lidt tid og en varedeklaration. Her beder jeg eleverne tilføje råvarerne til sidst. Jeg går ikke efter præcision, men et cirkatal, som giver en forståelse for beregningerne.
Så værsesgo´ at regne:-)